Härmän toimintakeskukseen kokoontui 28.11.2011 runsaan 20 hengen joukko kuulemaan asiantuntijoita ja keskustelemaan Oulu -Arkangel -liikennekäytävästä ja puuenergiasta. Tietoa tuli parituntisessa kasapäin. Vieksille ja ympäristön kylille tarjoutuu monenlaisia yhteistyö- ja hyötymismahdollisuuksia. Niihin pitää tarttua.
Selvisi, että Oulu-Arkangel -liikennekäytävän sijaan nyt puhutaan Barents Link’istä. Kun nimet eivät kerro koko totuuttaa, kannattaa asiasta kiinnostuneen vekslailla vaikkapa kuntayhtymän Venäjä-sivuilla. Konttikuljetukset rautateitse ovat keskustelun alla ja ensimmäistä matkustajajunaa voivat junabongarit ruveta odottelemaan. Venäjän WTO -jäsenyys madaltaa ja poistaa monta estettä. Esimerkiksi elintarvikkeiden viennin tieltä. Kostamustie aiotaan leventää kantatieksi lisääntyvän maantieliikenteen tarpeisiin. Sillathan on jo kunnostettu.
Kainuussa suunnitellaan puuenergian käytön reipasta lisäämistä, mutta vielä sitä jää vietäväksikin. Rinta kaarelle: Kainuu ja varsinkin sen syrjäkunnat ovat kehittyneen maailman ehdotonta A-luokkaa uusiutuvan energian käytössä. Koko muu Eurooppa jää puhtaasti jälkeen. Kuhmossa ollaan yli 60 %:n tasolla. Turha tulla väittämään, ettei vieksiläinen elämänmuoto olisi ekologista. Toisekseen, bio- ja vesivoiman ansiosta on Kainuu puhtaan energian nettoviejä.
- Tilaisuuden ohjelma
- Arolan mahdollisuuksista energiapuuterminaaliksi (s. 53-62)
- Lisää tietoa: Barents Link ja puuenergia